lördag 27 oktober 2007

Bombardier

Varför handlar folk egentligen fortfarande med Bombardier? Deras tåg klarar inte kyla och nu visas det återigen att deras plan inte klarar av att landa. Om man frågar mig så är förmågan att landa faktiskt till och med viktigare än förmågan att lyfta hos ett plan. Bombardier själva har givetvis inga kommentarer.

Det är klart X40, SJs dubbedäckare som floppat totalt är ju inte byggd av Bombardier, utan av Alstrom och de har ju funkat... skall vi säga sisådär... Det kanske helt enkelt inte går att få tag på bra transportmedel längre.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vadå inte klarar av att landa? Har vi kanske kommit på evighetmobilen? Den kommer ner, det är att komma upp igen som är det stora problemet. ;)

Mikael Vikström sa...

Komma ned går bra. Som sagt var så kan planen inte landa, men krascha kan de...

Anonym sa...

Bland piloter anses det vara viktigt att ha lika många landningar som starter i sitt register... Rent tekniskt har de väl landat, och de har till och med träffat både flygplats och landningsbana (även om de inte lyckats hålla sig på landningsbanan) men frågan är om piloterna verkligen vill räkna dessa landningar som riktiga landningar? Kanske som dubbla landningar då planen svek dem och de kom ändå ner i ett stycke?
/Johan

Anonym sa...

Vad gäller X40 så har åtminstone ryktena det att Bombardier har levererat ett extra tågsätt till SJ utan kostnad som lite plåster på såren. Då kan man vara säker på att tågen har fungerat undermåligt...
/Johan

Anonym sa...

Men X60, den nya pendeltågsvagnen hos SL, har väl fungerat utan större problem, eller har jag förträngt något?
/Johan

Mikael Vikström sa...

För ett par dagar sedan så gick pendeltågen knackigt på grund av... dimman och nu i veckan var det lövrubriker igen, så jag tänker nog hålla mig till att de fungerat sisådär...

X40 och X60 byggs som sagt inte av Bombardier, utan av Alstrom, men jag kan förstå om Alstrom skickade ett gratisset som plåster på såren. Jag har suttit på de där djävla tågen och jag kan vittna om att det inta bara var dörrarna det var problem med (även om det så vitt jag förstått var det vanligaste problemet).

Henrik sa...

Som fd anställd på Banverket villjag bara påpeka att lövhalka är ett knepigt problem för alla tåg. Även ett nytt och välbyggt tåg rustat till tänderna med fungerande toaletter OCH dörrar kan faktiskt besegras av några löv på väl valda ställen. Det blir helt enkelt jäkligt halt på spåret och än finns ingen ekonomisk lösning...

Men det blir i alla fall roliga rubriker av det hela!

Mikael Vikström sa...

Dessutom får jag ju krypa till korset med att Bombardier faktiskt inte verkar vara ansvariga för den sista kraschen. I alla fall är de ju överens med SAS om att det var så.

Vad gäller lövhalka så får jag medge att Henrik har en poäng. Jag har inte heller hört om någon superfiffig lösning som fixar det hela. Fast, experimenterade man inte med laser för något år sedan?

Dock var dimma en för mig nytillkommen problemorsak.